Buskerud fylkeskommune har vedtatt å kutte 45 millioner i busstilbudet i Buskerud. En veldig stor del av dette tas i Lier og Drammen, som er dramatisk for innbyggerne våre. Buskerud kom økonomisk svært dårlig ut fra hoppkanten, da fylket igjen var en realitet fra januar i år.

Den blå bjørnen som skulle være energisk og vital, viste seg å komme mager og kraftløs ut av hiet. Buskerud fylke må spare inn hele 250 millioner i inneværende år, noe som vil gå hardt utover tjenestene til innbyggerne våre, som dårligere kollektivtilbud, videregående skoler og veivedlikehold. Dessverre er dagens begredelige situasjon en direkte konsekvens av oppløsningen av Viken, og statens manglende finansiering av fylket.

For oss fremstår iveren etter å oppløse Viken som mye større enn ønsket om å levere gode tjenester til innbyggerne våre. Konsekvensene av oppsplittingen var tydelig varslet i forkant av Viken selv, og konsekvensene merker vi allerede nå. Det er også interessant at Østfold er i en tilsvarende begredelig situasjon, og at iveren etter å løse opp Viken var størst i de to fylkene som nå kommer svært dårlig ut av oppsplittingen.

Motstanderne av Viken forsøker forgjeves å argumentere med at oppløsningen har lite med dagens situasjon å gjøre. Den harde realiteten er imidlertid at Viken gikk med et overskudd på 724 millioner kroner i 2023 og i 2022 hadde et overskudd på hele 1,4 milliarder kroner. Ironisk nok kan storebror Akershus, som ville fortsette i Viken, nå satse videre på et progressivt kollektivtilbud og andre viktige tjenester til sine innbyggere.

Så vi spør representantene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt: Var det verdt det?

Som vi har påpekt flere ganger, så er kutt i kollektivtilbudet helt på tvers av samfunnsoppdraget vi skal løse. Vi skal sammen jobbe for at flere av våre innbyggere velger miljøriktig, og samtidig få ned biltrafikken. Kommunene Lier og Drammen er derfor sammen med Øvre Eiker, Kongsberg og Buskerud fylkeskommune med i Buskerudbyen, som skal «fremme klimavennlig areal- og transportutvikling» i regionen.

Buskerudbyen med Buskerud fylke har forpliktet seg på å opprettholde kollektivtilbudet på et nivå slik at antall kollektivreiser kan øke på bekostning av reiser med personbil. Dette innebærer en bindene avtale med staten for 2022-2025 om belønningsmidler. Buskerudbyen og fylket har forpliktet seg på i hovedsak å «videreføre dagens nivå for busstilbud i 2022 og fremover».

Med de varslede kuttene i busstilbudet fra fylket, vil ikke fylket og dermed Buskerudbyen kunne oppfylle dette. Dette vil bryte med intensjonen bak avtalen, og kan dermed være et brudd på forpliktelsene til Buskerudbyen.

Vi er klare på at Buskerud fylkeskommune må stå for sine forpliktelser i Buskerudbyen, og dermed ikke si opp kontrakter for kollektivtransport i våre kommuner. Så er det statens ansvar å sette fylket i stand til å løse sine oppgaver. Neste sjanse kommer i revidert nasjonalbudsjett som blir fremlagt 14. mai.

Vi har hørt mange fagre løfter om hvor vital den blå bjørnen skulle bli. Dette er faktisk aller siste sjanse for regjeringen til å redde en utsultet blå bjørn, før kuttene virkelig vil ramme innbyggerne våre.

Nyheter fra Drammens Tidende